Innovatie voor Van Dijk

Van Dijk, leermiddelendistributeur en dienstverlener voor Voortgezet Onderwijs, is nog steeds bekend als ‘Van Dijks Boekhuis’. Ook al verdwijnen boeken meer en meer uit de scholen, dit blijft de naam waaronder het bedrijf landelijk bekend werd. Door nieuwe ontwikkelingen zoals digitalisering en Europese Aanbesteding verandert het landschap echter snel. Nadat ik 20 jaar als manager en accountmanager het bedrijf en de scholen goed had leren kennen mocht ik gaan onderzoeken hoe we nieuwe diensten aan ons aanbod toe konden voegen. Diensten waar docenten en schoolleiders echt behoefte aan hebben, met het leermiddel als startpunt.

Het idee

Kunnen we diensten ontwikkelen voor VO Scholen rondom leermiddelen, waarmee we een nieuw verdienmodel opzetten en onze positie als partner van het onderwijs verdiepen?

De uitvoering

Samen met een klein team hebben we eerst gekeken waar de behoefte bij scholen lag. We wisten al dat methodes nogal eens worden gekozen vanuit het oude vertrouwde en niet altijd aansluiten bij de ambities van schoolleiding en bestuur. De kloof die ontstaat tussen docenten en leiding is nogal eens groot – hierdoor blijven zaken zoals ze zijn. Door de inzet van onderwijsadviseurs die gesprekken met secties organiseerden en faciliteerden, hielpen we scholen een leermiddelenbeleid op te zetten dat wel kan werken.

Daarnaast ontwikkelden we tools om de kosten van leermiddelen meer inzichtelijk te krijgen en om eenvoudiger tot een goede methodekeuze te komen.

Nog steeds is onderwijsdienstverlening een belangrijke activiteit bij het bedrijf. https://thelearningnetwork.nl/nl/services/